Trafikstockning kan påverka din mentala hälsa negativt

Finns det någonting som är mer irriterande än trafikstockningar? Givetvis händer det alltid när just du har bråttom, till och från jobbet, eller när du ska iväg på semester, eller en större tillställning. Du håller bra fart och sjunger lite för dig själv, glad för att vara i tid. Men … så plötsligt händer det, bilarna som höll avstånd och trafiken som flöt på bra, stannar in och en lång kö bildas. Irritation uppstår och du använder några väl värda ord. Du slår näven i ratten och muttrar: Varför nu, vad har hänt? Jag har inte tid med detta nu! Du sätter på radion för att höra om de säger något vad trafikstockningen kan beror på. Nej då, där spelas ljuv musik som vanligt. Ingen kan förutse om när en olycka händer eller när en till exempel en stor lastbil får stopp, och då precis där det är vägen är enfilig.

Gör något trevligt

Ingen kan svara direkt på hur lång tid en trafikstockning tar, det beror på vad som har hänt. Sätt direkt på radio för till slut uppdaterar de vad som hänt, och ungefärlig tid det kan ta. Under tiden kan du lyssna på en ljudbok, podcast eller passa på att ringa det där samtalet du tänkt göra länge.

Undvika trafikstockningar

Det finns flera olika metoder hur du kan undvika trafikstockningar, det första är att du undviker områden som har tät trafik när du ska åka. Du kan enkelt använda din mobil genom att ladda ner appar som hittar bättre färdvägar. Har du en GPS i bilen, ställ in adressen dit du ska, och GPS: en visar den bästa vägen, där inga stopp finns. Ha alltid radion på för att uppdatera dig om de senaste trafikrapporterna. Stressa inte upp dig och sitt inte med mobilen i hand, då kan du själv orsaka en olycka.